متن کامل خبر


 
مصداقی از دجّال در زمانه حاضر

خلاصه خبر: من مخالف فضای مجازی و تکنولوژی نیستیم،بلکه مخالف بی در و پیکری آن هستم،مخالف بی تدبیری در مواجهه با آن هستم ،آنچه تهدید است مدیریت نکردن این فضاست . و الا اگر این پدیده خوب مدیریت شود بزرگترین فرصت است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس در همایش جشن ورودی‌های جدید و آغاز سال تحصیلی، ضمن تبریک به دانشجویان و آرزوی موفقیت برای آنان به بیان مطالبی در زمینه شرایط و گام‌های موفقیت در پیشرفت علمی و کسب فضایل معنوی و آسیب شناسی در این باره پرداختند. ایشان در زمینه آسیب شناسی به بحث مدیریت فضای مجازی اشاره کردند و گفتند : مدیریت فضای مجازی به ویژه برای دانش جویان و دانش پژوهان و محققان امری واجب و ضروری است.

دکتر فلاح رفیع ضمن بیان اینکه امروز همه ما در خطر هستیم خاطرنشان کردند: من مخالف فضای مجازی و تکنولوژی نیستیم،بلکه مخالف بی در و پیکری آن هستم،مخالف بی تدبیری در مواجهه با آن هستم ،آنچه تهدید است مدیریت نکردن این فضاست . و الا اگر این پدیده خوب مدیریت شود بزرگترین فرصت است.

                   

استاد فلسفه دانشگاه تربیت مدرس بیان داشتند: خیلی از خبر ها رو نیازی نیست که ما بدانیم ،اصلا چرا ما باید هر خبری را ولو جالب تعقیب کنیم؟ مگر ما چقدر وقت داریم؟ مگر ما چقدر قرار است عمر کنیم؟ مگر هر اتفاق کوچک و بزرگی که در دنیای دور و نزدیک ما حتی دنیای نزدیک ما می افتد ما باید آن را بدانیم و روی آن وقت بگذاریم؟ به عنوان مثال فلان هنر پیشه یا بازیگر ازدواج کرد یا نکرد، همسرش او را رها کرد، نکرد،کجا رفت و چه شد، آیا من باید اینها را بدانم؟ و بعد همان یک خبر که نیست به دنبال آن خبر، هنرپیشه و بازیگر دیگری یک حرفی زده و کار او را تحلیل کرد،انتقاد یا تعریف کرده ،اون دیگری چی گفته،بعد حرف این را فرد چهارمی رد کرده و بعد فرد پنجمی یک حرف دیگه زده این سریال همچنان به پیش می رود. آیا من حتما باید انتقاد فلان شخص را درباره گریم فلان بازیگر با همه حواشی آن بدانم،آیا اگر چنین کنم دیگه وقت برای مطالعه ،تحقیق و پژوهش و حتی خیلی از کار های مهم زندگیم خواهم داشت؟اگر چنین کنم آیا از آن امور ارزشمند و اساسی کم نگذاشته ام ؟از رابطه عاطفی با همسر و فرزندان و خویشانم کم نمی آورم ؟مسلما چنین است. از این نمونه خبر ها در فضای مجازی بسیار است. این امواج سهمگین خبر های بی در و پیکر بسیار مسموم است،تازه اگر راست باشند ارزش دانستن را ندارند چه رسد به اینکه دروغ باشند.ما آنقدر در این دنیا وقت نداریم که بخواهیم برای اینگونه اموروقت گذاری کنیم .ما باید اوقات خود را مدیریت کنیم امروزه برای مدیریت وقت خود باید فضای مجازی را مدیریت کنیم. در اینجا انسان به یاد آن ابیات زیبای حضرت جلالالدین مولوی میافتد که چه زیبا سروده است:

                        دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد            به زیر آن درختی رو که او گل‌های تر دارد

                       در این بازار عطاران مرو هر سو چو بی‌کاران        به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد

                        ترازو گر نداری پس تو را زو رهزند هر کس             یکی قلبی بیاراید تو پنداری که زر دارد

                         تو را بر در نشاند او به طراری که می‌آید          تو منشین منتظر بر در که آن خانه دو در دارد

حجت الاسلام فلاح رفیع ادامه دادند: فیلسوفان اگزیستانسیالیست در آن زمان هایی که این حرفها نبود یعنی این فضای مجازی و اینگونه خبرپراکنی و خبرسازی و غوغاسالاری و تشویش اذهان نبود یک مطلبی را می گفتند و آن این بود که خیلی چیزها در این عالم دغدغه وجودی ما آدمیان نیست،با من انسان و دغدغه هایم ارتباطی ندارد،دردی از من درمان نمی کند.و بعد انسان با دیدن حرف این فیلسوفان به یاد این بیت شعری میافتاد که شاعر می گوید:

                            گویند که درسقسین مردی دو کمان دارد         زان هر دو یکی گم شد ما را چه زیان دارد

"گویند" یعنی معلوم نیست گوینده کیست؟ راست می گویند یا دروغ ؟" سقسین" که اینهم معلوم نیست کجاست؟اصلا جای به این نام هست یا نه ؟"مردی "که معلوم نیست کیست؟ یک مردی توی این دنیا. خوب که چی؟با این همه اگر و مگر ها حالا خبر چیست؟خبر اینست که اون مرد ناآشنا دو تا کمان داشته از اون دو کمان یکی گم شده .بعد شاعر می گوید خوب این خبر چه نفع و زیانی برای ما دارد. گیرم که چنین باشد،این چه زیانی به حال ما داردکه برایمان مهم باشد؛بدانیم یا ندانیم. خیلی از خبر های اطراف ما اینگونه است اگر نگوییم خیلی، دست کم بسیاری از آنها این گونه است. یکباره یک موجی درست می شود ، روزها و شب‌ها همه ما را مشغول خود می کند و بعد به بوته فراموشی سپرده میشود. در حالی که من چقدر برای آنوقت گرانبهای خودم را گذاشتم .آیا ما نباید برای اوقات خودمان پاسخگو باشیم؟اینکه گفتند در قیامت یکی از سوالهایی که خدای متعال از ما انسانها می کند اینست که جوانی خودت را کجا مصرف کردی ؟عمر خودت را کجا مصرف کردی ؟شامل لحظه لحظه عمر ما انسانها می شود که بیهوده تلف کردیم .نه دردی از دنیای ما دوا کرد و نه به درد آخرت ما ‌خورد. البته اوقاتی که به اختیار خود چنین کردیم و الا اوقات که بالاجبار از ما تلف شد و ما در اتلاف آن نقشی نداشتیم،شامل این مواخذه نمی شود. اینکه فلان بازیگر چگونه بطور معجزه آسا موهایش سیاه شد؟چه کرد چه رنگی زد چه فنی به کار برد؟ این به چه کار ما می آید بعد تحلیل های بسیاری که به دنبال این خبر می شود. اینکه فلان بازیگر چند ازدواج موفق و ناموفق داشت؟ اینکه فلان ورزشکار چند گل زده است؟بسیاری از این خبر ها به درد هیچ کس نمی خورد حتی آدم های بیکاره چه برسد به حال کسانی که به دنبال علم و دانش اند و آینده کشور قرار است بدست آنهاسپرده شود.

                            

دکتر فلاح رفیع بیان داشتند: در روایات مستند ما هست که قبل ظهور امام عصر (عج) دجّال می آید.دجّال با طنّازی و افسونگری خود اکثریت را افسون می کند. وقتی از گذشتگان می‌پرسیدی که دجّال چکار می کند.افسونگری او چگونه است؟ میگفتند: او بر اسب و استری هزار رنگ سوار است و با ساز و آواز های آنچنانی و رقاصی و مطرب های خاص خود دلها و ذهنها را به سوی خود می کشاند و مات و مبهوت خود می کند.بسیاری به دنبال او حرکت می کنند یعنی اکثریت فریب طنّازی وافسونگری او را می خورند.امروزه باید بگوییم هر چیزی که ما را از مقاصد بلند و با ارزش خودمان دور می کند و وقت و عمر گرانبهای ما را می ستاند می تواند مصداقی از دجّال باشد،بدون اینکه بخواهیم آن دجّال را هم انکار کنیم .اگر فضای مجازی را درست مدیریت نکنیم ،مبتلا به افسونگری آن می شویم و عمر ما بر باد خواهد رفت،لذا همین هم می تواند مصداقی از دجّال باشد؛ زیرا به جای اینکه ما او را مدیریت کنیم او ما را مدیریت میکند. فضای مجازی اینگونه است اگر ما دیر بجنبیم و آن را مدیریت نکنیم، مسلماً این پدیده ما را مدیریت خواهد کرد.


16 مهر 1398 / تعداد نمایش : 804