[ Print ]  [ Close ]

http://nahad.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21876   , 1403/02/31


جلسه «پرسش و پاسخ از عملکرد و برنامه‌های شورای نگهبان» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

در ابتدای این جلسه دکتر طحان‌نظیف با اشاره به دو انتخابات مهم پیش رو، انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهمترین حقوقی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای ملت در نظر گرفته، حق تعیین سرنوشت خود و سرنوشت کشور است  و اداره کشور با اتکا به آرای عمومی صورت می گیرد. یکی از مهمترین مصادیق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور نیز، انتخابات است.
وی افزود: انتخابات پدیده ای مختص کشور ایران نیست. همه نظام های سیاسی مردم سالار، انتخابات برگزار می کنند. این انتخابات از ارکانی مانند مجری، ناظر، انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان تشکیل می شود.
دکتر طحان‌نظیف خاطر نشان ساخت: مردم سالاری دینی، وجوه متمایزی با سایر نظام های سیاسی دارد‌. یکی از این وجوه تمایز، بحث حق الناس است. مفهوم حق الناس یک مفهوم متعالی است که در آموزه های دینی ما وجود دارد و مقام معظم رهبری این مفهوم را وارد حوزه ادبیات سیاسی کردند.
وی اضافه کرد: مفهوم حق الناس در انتخابات و مفهوم حق الناس در مردم سالاری دینی آنچنان که باید، مورد توجه اندیشمندان و صاحبان قلم قرار نگرفته است. این مفهوم در انتخابات ابعاد مختلفی دارد که باید مورد واکاوی قرار بگیرد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: یک وجه این مفهوم که بیشتر مورد توجه قرار گرفته، این است که آرایی که به صندوق ریخته می شود باید شمرده شود و این صندوق و اراده مردم است که تعیین کننده سرنوشت کشور می باشد و مجری و ناظر باید از این موضوع صیانت کنند. انتخابات در کشورمان از سالم ترین انتخابات برگزار شده در جهان است.
دکتر طحان‌نظیف در تشریح مصادیق دیگری از مفهوم حق الناس اظهار داشت: تایید صلاحیت افرادی که بتوانند نمایندگان شایسته ای برای مردم باشند، مصداقی از حق الناس است. جریان های سیاسی با معرفی افراد صلاحیت دار، جلوگیری از برنامه ریزی های رسانه ای برای نشان دادن غیر واقعی افراد، شرکت در انتخابات و... هر کدام ابعاد مختلفی از مفهوم حق الناس است.
وی تصریح کرد: تحقق صددرصدی حق الناس در انتخابات در کنار قوانین و مقررات و آئین نامه ها، نیازمند یک فرهنگ انتخاباتی صحيح است. این فرهنگ تنها با دستورالعمل، قانون و مقررات ایجاد نمی شود. فرهنگ مجموعه ای از مؤلفه های گوناگون است و در فرهنگ انتخاباتی جریان دانشجویی و قشر دانشجو بسیار اثرگذار است.
دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به این سوال که دانشجو برای اصلاح فرهنگ انتخابات چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ گفت: در اولین قدم دانشجو باید فرهنگ انتخاباتی خود را ارتقاء دهد چرا که دانشجو مرجعیت دارد و اگر فرهنگ انتخاباتی دانشجو تغییر کند و ارتقاء یابد، فرهنگ انتخاباتی بقیه اقشار جامعه نیز ارتقا داده می شود. در ادامه دانشجو باید خواسته خود را مسئولانه انتخاب و تبیین کند و تحت تاثیر رسانه قرار نگیرد. دانشجو باید فعال باشد و در امر انتخابات منفعل نباشد.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه و رسالت دانشجو اصلاح فرهنگ انتخاباتی مردم است، تاکید کرد:  دانشجو باید مطالبه گر باشد و اصلاح رویه ها را دنبال کند و جریان های سیاسی را وادار کند در تراز مردم سالاری دینی عمل کنند. جریان دانشجویی باید انتخابات را نه فرصتی برای به قدرت رسیدن، بلکه مجالی برای خدمت کردن به مردم معرفی کند و رای مردم را به عنوان حق الناس طلب کند و مفهوم حق الناس را با جهاد تببین، جابیندازد.
دکتر طحان‌نظیف در ادامه در خصوص پرشور کردن انتخابات اظهار داشت: مهم ترین کار برای پرشور کردن انتخابات، خنثی کردن موانع است. مهمترین موانع حضور حداکثری مردم در انتخابات نیز حس ناامیدی، حس عدم اثرگذاری آن ها در امور کشور و دلسردی به آینده کشور است. مردم وقتی امید داشته باشند که مشکلات کشور حل می شود، پر شور در انتخابات حضور پیدا می کنند.
وی افزود: حل مشکلات کشور خود در گرو داشتن مجلسی کارآمد و قوی است. تشکیل این مجلس با رأی مسئولانه مردم ایجاد می شود. مردم باید بدانند که مجلس می تواند سرمنشأ چه تحولاتی در کشور باشد. وقتی از این امر آگاه باشند، برای انتخابات ارزش قائل شده و در آن حضور می یابند. 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: دانشجو همینطور که موظف است مشکلات را ببیند و رفع آن ها را مطالبه کند، باید دستاوردهای کشور را هم تببین کند و در ارتقاء فرهنگ انتخاباتی خود و مردم بکوشد.
در بخش دیگری از این جلسه، دکتر هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان به سؤالات نمایندگان تشکل های دانشجویی و دانشجویان حاضر در سالن، پاسخ داد.


 


15:04 - سه شنبه 5 دی 1402    /    شماره خبر : 21876    /    تعداد نمايش خبر : 208