[ Print ]  [ Close ]

http://nahad.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21637   , 1403/02/24


در مراسم هفته پژوهش دانشکده علوم پزشکی؛
دکتر کاظم نژاد بر اهمیت فناوری های همگرا تأکید کرد

در این مراسم دکتر کاظم نژاد رئیس دانشکده علوم پزشکی ضمن خیر مقدم و تبریک هفته پژوهش در خصوص شعار 'پژوهش در خدمت جامعه' گفت: از این شعار تعابیر متعددی می توان داشت. یک تعبیر این است که باید پژوهش را وارد جامعه کنیم بطوریکه عامه مردم از مزایای پژوهش بهره مند شوند. به عبارتی باید ترجمان دانش کنیم و علم را به زبان ساده برای عامه مردم که بتوانند درک و استفاده کنند، درآوریم.
وی افزود: یک تعبیر دیگر توجه به نیازهای آحاد مردم و جامعه است. بدین صورت که حکومت برای رفع نیازهای مردم، دانشگاه را به عنوان یک واسطه قرار می‌دهد. در این تعبیر با یک واسطه، مردم کارفرما و دانشگاه مجری است و بر اساس نیاز جامعه پژوهش شکل می گیرد. ایجاد دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت بدین منظور تشکیل شدند و در این راستا باید ارتباط استاد و صنعت و جامعه تسهیل شود.
دکتر کاظم نژاد اضافه کرد: در تعبیر دیگر از شعار 'پژوهش در خدمت جامعه'، از آنجا که دانشگاه  محل علم است و برای  اینکه دانشگاه از علم روز دنیا عقب نیفتد، تحقیق و پژوهش در آن انجام می شود. از طرفی جامعه نیز به محصول نیاز دارد و باید علم  تولید شده به محصول تبدیل شود. اینجا حلقه ی واصله ای نیاز است تا ماحصل زحمات استادی که با دقت و انگیزه تولید علم می کند را به محصول تبدیل کند و در اختیار مردم بگذارد. شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری این حلقه های اتصال هستند و می توانند علم را به محصول تبدیل می‌کنند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی با اشاره به ارتقاء علم و قابلیت های اصلی بشر اظهار داشت: از اوایل هزاره سوم تفکر جدیدی شکل گرفت که خبر از ایجاد انقلاب چهارم می دهد. بر اساس این تفکر پس از انقلاب اول کشاورزی، انقلاب دوم صنعتی، انقلاب سوم فرا صنعتی، انقلاب چهارم انقلاب فناوری های همگرا، در راه است. بر این اساس، دانشگاه ها و دانشمندان به سمت شناسایی و پاسخگویی به نیازهای بیان نشده، حرکت می کنند.
دکتر کاظم نژاد از  فناوری های نانو، بایو، اطلاعات و شناختی به عنوان فناوری های همگرا نام برد و افزود: با همگرایی و ارتباط این شاخه های علوم، هم افزایی و یکپارچگی ایجاد می شود و در نهایت تحول عظیمی در علم رخ خواهد داد که بر اساس آن نیازهای واقعی شناخته و برطرف می شود. لازمه این همگرایی و هم افزایی پژوهش است. ما در دانشگاه تربیت مدرس به دلیل جامع بودن دانشگاه و توانمندی های بسیاری که وجود دارد، باید در این زمینه قدم برداریم و پژوهشکده فناوری های همگرا راه اندازی کنیم.
در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام دکتر ساداتی نژاد مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه در خصوص پژوهش گفت: مسئله تحقیق و پژوهش یک مسئله ذاتی برای انسان است. انسان از ابتدا بطور فطری پژوهشگر و در حال تحقیق خلق شده است. مسئله علم و دانایی مسئله ای ارزشمند است و اعتبار و ارزش انسان در گرو دانش و دانایی اوست
وی افزود: دانش از دو رکن آموزش و پژوهش تشکیل می شود. پژوهش نقش پیشران و موتور حرکت علم و دانش را بر عهده دارد. علمی که پژوهش نداشته باشد مانند آبی است که راکد می ماند
حجت الاسلام ساداتی نژاد در ادامه به احادیثی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: از امام علی(ع) ۳ حدیث کوتاه در باب پژوهش نقل شده است. 1- هیچ تلاشی نافع نخواهد بود مگر با تحقیق. 2_ هیچ سنت و روشی جز تحقیق نیست و 3_ هیچ عملی مانند تحقیق نیست. از حضرت علی (ع) نقل قول معروف دیگری نیز وجود دارد که میفرمایند: 'علم سلطان است، قدرت می دهد، هر کس که آن را کسب کند، حاکم است و هر کس که آن را نیابد، مورد یورش قرار می‌گیرد.'
وی  به دوره درخشان تسلط دانشمندان مسلمان بر علم و جایگاه ستارگان دنیای اسلام اشاره کرد و گفت: دانشمندان مسلمان مانند بوعلی سینا، رازی و... در زمان خود برجسته بودند و جایگاه علمی مسلمانان را نیز ارتقاء دادند. آن ها در عرصه تحقیق و پژوهش برتر بودند و باعث پیشرفت علمی مسلمانان در برابر دیگر کشورها شدند.
حجت الاسلام ساداتی نژاد اظهار داشت: در دوران بعد از انقلاب اسلامی کشور ما نیز پیشرفت های بسیار چشمگیری داشته است. دغدغه ما در بحث علم (آموزش و پژوهش)، دانش بدون منفعت است. دانشی که در خدمت جامعه و خلق نیست. پژوهش باید منفعت داشته باشد و مشکلات کشور را حل کند و به حکمرانی در عرصه های مختلف و زیست ما کمک کند
در ادامه مراسم دکتر پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سخنرانی پرداخت و در خصوص الزامات مرجعیت علمی به داشتن نیروی انسانی متخصص و نخبه، زیرساخت، دیپلماسی علمی و توسعه علوم و فناوری جدید اشاره کرد.
وی گفت اولین الزام برای کسب مرجعیت علمی، داشتن نیروهای متخصص و نخبه است. ما در قبال دانشجویان و پژوهشگران مسئول هستیم. در خصوص زیرساخت ها نیز باید به سمت شبکه سازی و راه اندازی آزمایشگاه های جامع پیش رفته و به صورت مشترک از زیرساخت ها استفاده کنیم.
دکتر پناهی ضمن تأکید بر لزوم ارتباطات بین المللی به دیپلماسی علمی اشاره کرد و اظهار داشت: پژوهشگران و دانشجویان ما که در دانشگاه های بین المللی تحصیل و پژوهش می کنند باید دیپلمات علمی باشند و برای کشور، منفعت و آورده علمی داشته باشند.
وی بر توسعه علوم و فناوری های جدید تأکید کرد و از حمایت وزارت بهداشت از دانشکده های علوم پزشکی مانند دانشگاه تربیت مدرس که تحقیقات بنیادی و پایه انجام می دهند خبر داد.
معاون وزیر بهداشت در پایان از مسئولین دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس خواست به تعریف یک مسئله در علوم بنیادین یا علوم دارویی بپردازند و با حمایت وزارت بهداشت در این زمینه به طور تخصصی فعالیت کنند.
سخنرانی دکتر خدامی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تقدیر از برگزیدگان پژوهشی دانشکده، پایان بخش این مراسم بود.

 

 


14:29 - يکشنبه 19 آذر 1402    /    شماره خبر : 21637    /    تعداد نمايش خبر : 198