[ Print ]  [ Close ]

http://nahad.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=19941   , 1403/03/01


اقدام خودجوش جمعی از کارکنان برای پاکسازی محوطه دانشگاه از فیلترهای سیگار

در این برنامه محوطه مابین ساختمان آموزش و ساختمان خوارزمی، محل آلاچیق‌های دانشگاه در ضلع شمالی سالن ورزشی، محوطه روبروی دانشکده هنر و معماری، اطراف سلف سرویس و آشپزخانه، اطراف کتابخانه مرکزی و... از فیلترهای سیگار پاکسازی شد.
گفتنی است فیلتر سیگار حاوی مواد سمی و یک پسماند بسیار خطرناک و قاتل خاموش زمین است. مهم ترین ضرر ته سیگار ماده سمی به نام آرسنیک است که در فیلتر آن وجود دارد که اگر در طبیعت رها شوند زندگی حیوانات، جنگل‌ها، آب آشامیدنی و خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ته سیگار علاوه بر آرسنیک، ۳۶ ماده شیمیایی و فلز سنگین دیگر نیز وجود دارد که با رها شدن در طبیعت علاوه بر نفوذ بر منابع آبی، در منابع خاکی را نیز نفوذ می‌کند. مطالعات علمی نشان می‌دهد هر ته سیگار در صورت بارندگی، نزدیک به یک متر مربع از زمین اطراف خود را آلوده می‌کند.
همچنین ممکن است کاغذ ته سیگار بسته به شرایط محیطی بین ۱ تا ۳۶ ماه از بین برود اما سم رها شده از فیلتر آن از بین نمی‌رود. فیلتر ته سیگارها از استات سلولز و از پلاستیک با یک ماده سمی به نام دی اکسید تیتانیوم فشرده و ساخته می‌شوند و به مدت زمان طولانی‌ حداقل ۱۰ سال برای تجزیه شدن نیاز دارند. خورشید ممکن است آن‌ها را بشکند، اما فقط به قطعات کوچکتر زباله که در آب یا خاک رقیق می‌شود، تبدیل می کند.
خطر انداختن ته سیگاری در طبیعت به قدری است که در برخی از کشورها جریمه‌هایی برای پرتاب کردن ته سیگار به طبیعت وضع شده است.


13:23 - دوشنبه 25 ارديبهشت 1402    /    شماره خبر : 19941    /    تعداد نمايش خبر : 158